Maanantaina
päivällä konttorin ikkunasta keli illalle näytti paranevan, lämmintä ja kuivaa-
makia homma! Pitää kai ne pyörärastit käydä ajelemassa, vaikka edessä ois
järjen mukaan"lepoviikko". Ajattelin että tulee pikkunätti MTB-suunnistus iltalenkki
Takkurannan hyvillä urilla ja pitää jengailla kevyesti - PALAUTTAVASTI. Näin
kuvitelin kun lähdin iloisella lapsenuskolla poleskelemaan kotia kohti töistä
mietiskellen vielä, meniskö hissukseen pyörällä Takkurannalle.
No mikäs siinä, mukava ilma ja siellähän oottaa mukavat urat -
neulaspolkuja ja paljon eri suuntiin painelevia urastoja luoden mukavaa
navigaatiohaastetta. +15 mittarissa - arvuuttelin hetken lähtiskö lyhyillä pyöräkalsareilla. No
järjen ääni kuiskasi että pitkät jalkaan, on kuiteski kevät vielä. Okei, laitan
pitkät, monissa muta-xissä ryvetety ja uineet tutut hiertämättömät ja
"pesunkestävät" haalarit kompressoimaan paakelssireisiä [Arin
ristimänimi PM-reisille]. Yläroppaan nakkasin ohuen paidan ja päälle
pyöräpaidan - taitaa tulla kyllä kuuma, mutta sounot, sittepähä hiki lentää.
Jalkaan uudet "seal skin" kätevät lämpösukat ja kuorrutukseksi uuden
karheat Sidit sisäänajoon tutun kisaparin levätessä ja odottaessa oikeita
koitoksia (alkavat olla sen verran maileja ja mutaa nähneet, että noita
jalkojen rakastamia SIDejä säästän vain kunnon koitoksiin ja ropan ja mielen
puristustesteihin).
Voi kuinka väärällä ladulla olin jo lähtökuopissa. No, pyörän selkään ja menoksi kohti Takkurantaa. Ja eiköhän Ruskossa jo jyrähdä ja ala sataa. No eihän tuo pikku saje ku piristää aattelin. Ja aattelin että onpa hyvä ku laitoin uudet spesiaalisukat jotka pitää vettä, mukava ajella hyvälle Takkurannan urastolle kuivin jaloin. Kaatiksen kohalla alko tulla sitte lujaa vettä ja Saaran tallin kohilla satoki sitte kaatamalla. Ei spesiaalisukat auttanu... olipa hyvä että jätin sajetakin pois repusta pois, ei sitä tarvi ku on niin lämmin. Maskun kohalla Mikko naureskeli ja laisto sovitun osapyöräsiirtymän. aiko jatkaa autolla. Tarjos reiluna miehenä kyytiä, josta tietenki kieltäydyin kehuen ettei tää paha oo...
Takkurantaa lähestyessä olin jo kunnolla kylmettynyt. tässä uusi versio hyvästä alkulämmittelystä?No kartta se aina lämmittää, reittikartta tauluun ja ihmettelen ääneen ratametsureille, että eihän tuonne kolmoselle mee mitään uraa... Heikki toteaa, että alahan mennä - selvä, minä menen. Menoksi, tosin kevyellä kaasulla... no, hyvin lähti - ykköselle reitti loppuosasta oli kunnolla mutanen ja lällyä (toinen vaihtoehto ois ollu tietenki mudaton). Rapaa ja mäskiä lentää, karttataulussa sais olla vinkkarit.
Kakkoselle suunnittelin eka kiertäväni, mutta mestari Sepen ajatuksia iskee läpi kesken toteutuksen ("elä kierrä niin paljo, suoraan vaan Kaitsu") ja reagoin tämän kaiun perusteella vasemmalle ajatuksena työntää tiheikön reunaa ”suoraan” pellon reunaan jossa tarjolla osin uraa, osin vanhaa pellon reunaa. ja kas, edessä ekat harvennetut pätkät ihanine sikinsokin makaavine korvakon tappajineen. En siis aja, kannan kaunista pyörää korvakoa ja vaihtajaa varjellen. Ja silti, harhaudun Kaikkosen tavoin vältätylle väärälle (!) pellolle... loikin reunaan, pyörä niskaan ja totesin kohta: väärä pelto... Eka kerran ajatuskuplassa vilahtaa pari sanaa (V#@ V@**%). Ei auta, on tetsattava pyörä niskassa kohti oikeaa peltoa. Takkurannan pohjoispuoli on muuten aivan kunnolla paikoin ikävää tiheikköä ja kaikenlaista kakkendaalimasta kangendaarust, jossa naamaan läpsii pajua, kuusen oksaa, pohja upottaa eli minialue seikkailulliselle kokemuksille. Semmonen miniseikkailuakvaario. Toiselle pellolle päästäkseen piti sitte vielä kahloa ison veto-ojan yli ja siinähän kulkuset sai ekan ruskeavesikasteen tälle ilalle - rapavettä vähän kenkää, saapi uudet Sidit nyt mukavaa neitsytmatkaa porautumalla suoraan asiaan eli syvälle ojan pehmeään pohjaan. Sajevesihän oli jo esikastellut koko paksumahan eli ojavesi ei enempää kylmettänyt, oikeastaan lämmitti omalla kummalla tavallaan.
No kohti kolmosta ja matkalla muutan suunnitelmaa ja itsellekin yllätykseksi päätän taas oikoa, kun ei sinne oikein kunnon reittiä näkyny kartalla. Vaikka näkyikin, mutta kun se kiertää niin ikävästi. Kiertävä reittiki tekee niin pitkän V:n länteen notta mikä jottei, eiku suoraan ohuille urille ja siitä nätisti short cutilla kuviorajaa kohti rastia.No valitsemani mönkkäriura johti kohta harhaan, tuloksena koukkua ja pyörän kantoa vitikossa. Paluu leuka rinnassa oikeaan kuviorajaan, kohti tumman vihreää kartan osaa... ja naamaan läpsyttelee kivasti lähes läpipääsemätön hieno kuusikko. Lompsin kohti isoa ojaa. Ja tottakai, iso ojahan solisee kaunista ruskeaa vettä kukkurillaan ja jalassa ne uudet Sidit, ne uudet kalvosukat. Koitin katella ylipääsyä epätykinkuulamaisesti jotain runkoa pitki va Kakehan sen tietää, eiku hyppy ojaan munia myöten ja lisää ruskiaa kastiketta koko ropalle... tulipahan Siditkin totutettua ”normimeininkiin”. Samassa liemessä ui nyt muutama muukin, Häbä ja pari muuta. Höyryäminen ei oo nyt mitään härkätaistelua rintakarvat ojossa, vaan alkumatkan rapa on raspannut suurimman uhon ja kaasuttelun särmän mutaojiin.
Neloselle valitaan porukalla suorempi reitinvalinta
eteläisempää reittiä, siellä kun menoa helpottaa joku katkoviiva... no,
jekkuhan se täälläkin luuraa ja vettä on tarjolla polvia myöten,
bonuksena raivatut sikinsokin kaadetut koivut. Joten sarka ei ollu ihan
polettava. Pyörä niskassa tetsausta taas vaihteeksi... nousu hyvälle uralle
joka tarjosi 30m pitkiä mutavellirapakoita... huh huh. Pari sanaa käy hiljaa
mielessä, mutta kyllä tää tästä nyt paranee, ajouria näköpiirissä. Hyvää
maastoa. 4-rasti talteen, vitonen talteen ajamalla ja peesissä
luurailee muutama kaveri...
Jaha, aattelin jotta tarjotaan pojille lisää short cuttia
kun tähän hommaan on nyt alettu ja nappasin taas kännärin niskaan ja eiku
testaamaan suoraan kutoselle. Paskaako tässä enää kiertelee ja ei kahta
ilman kolmatta. Vitikoituneen saran puolivälissä edessä vitun syvä ja leviä
taas ihanan ruskiavetinen tulviva oja... ei kai siinä, empimättä hyppy tuttuun
tuntemattomaan eli munia myöten mutakakkaan. Positiivista tässä siirrossa oli
että oiko meni just niinku piti ja tulin suoraan "rastille".
Negatiivista että kaverit ei peesanneetkaan. Positiivista että säästin 5 min,
va mitäpä väliä sillä enää on tässä kurjuudessa.
Ja short cuttien linjalle ku on lähteny ja on jo yltä
päältä ravassa, ajelin sitte mettien läpi seiskallekin.Jos nyt jotain hyvää
niin tämä oikominenhan alkaa sujua ;) 8, 9, 10 ei enää tarjonneet lisää
seikkailua mutta olipahan haastellinen reissu, seikkailullisia rasteja ja
kylmyyttä ja kurjuuutta taivaan täydeltä.
Maalissa Mikko naureskeli leveästi... Jukka tuumas, että
eipä menny ihan ihanneaikaan. No ei. kiittelin seikkailullisista rasteista. Mikko
tarjos autokyytiä ensin ja tokas kyllä empien että haiset kyllä meleko
kauhialle. Ei ollu ihan pohjoisten purojen raikkautta niissä Takkurannan
ojissa. ”onko sulla vaihtokalsareita?” No, ei oo vaihtokamppeita eli kyyti ois
toteutunu kuomukärryssä pötkötellen kotia halien paskasta kännäriä...
Herrasmiehenä Harriki tarjos kyytiä va minä päätin ajella kotio mutineni
kurineni päivineen. Ei viitti sotkea kavereitten autoja ja peräkärryn kyyti ois
vähä niinku...
Hmm, oisko se Mikko dumpannu mut kuitenki matkalla
Ruskoon? Polkenu Ruskoon sanan varsinaisessa merkityksessä. Tätä voitas
pohdiskella joskus PM-saunassa.
Mutta kas, aurinko alkaa paistaan – paistaaha se
aurinkoki lopulta. No se ei enää riittäny sulattamaan ukkoa va mieltähän
se kuitenki lämmitti. Poleskelin kotia seikkailullisessa sotisovassa naapurien
lopulta kotikujalla moikatessa ja ihmetellessä: misä pirussa nää oot ollu?
vastasin että hain tuossa pari nättiä rastia, tuli pari pientä muuttujaa, mie
voin selittää...
Tunnin saunassa istuskelu sulatti ropan ja ravat ja uni
tarjosi painajaisia Takkurannan tiheiköistä.
Näitä suunnistavan matkaoppaan all
inclusive oikopolullisia reissuja on tarjolla jatkossakin, joten laittakaa
viestiä ku haluatte peesiin ja herkkähipiäisemmät voi pakata reppuun varalta
märkäpuvunkin... tosin sitä päälle kiskoessa ja sukkia reppuun viikatessa
tipahtaa peesistä. Eilen palauttavalla rullalenkillä Kake tuumas, että olipa harmi kun ei ehtinyt maanantaina
mukaan - PM-ainesta selkeesti...
Nyt
hetki palautellaan mieltä, fysiikkaa ja mekaniikkaa. Aurinkoisella kelillä on
hyvä kaivella mudat ja heinät pois Takkurannan jäljiltä ja rasvailla kulkupeli
valmiiksi kohti seuraavan viikon koitoksia. Tosin voihan tässä vielä
palauttelupäivillekin ilmaantua jotain pientä kivaa keikkaa.
mikähän on keskinopeus noissa shortcutteissa? itekin koitan mennä urheilullisella mielellä lyhintä reittiä mutta nopeudet on niin surkeita, että aikamoisen tiekierron kestäis useesti tehä.
VastaaPoistajuu ei noita Kisoihin kannata monestikaan viljellä. Nyt keli muuttu ekstrakurjaksi joten se oli se ja sama misä rämpi...
PoistaHullu :)
VastaaPoistaKaitsun komentosillalle ei enään sopivia sulakkeita tehä, varmaan siellä rautanaula tälläkin hetkellä oikkaria puskee... :-)
VastaaPoistamajori oikosulku eli oikopolku...
VastaaPoista